Leraar in de kijker: Lucy Kloeck - vrijdag 22/12

Vrijdag 22 december

Lucy Kloeck geeft de vakken muzikale vorming, piano en muziekcultuur aan het Leuvense conservatorium aan leerlingen met een visuele beperking en zorgleerlingen. Ze begon zelf als kind met viool en later kwamen daar nog gitaar, piano, zang en nyckelharpa bij. De nyckelharpa heeft ze leren kennen tijdens muziekstages in Frankrijk. Ze volgde ondertussen les bij Olov Johansson, Eleonore Billy, Marco Ambrosini en Didier François. De nyckelharpa is een Zweeds traditioneel instrument met een strijkstok, toetsen en resonantiesnaren. De klank lijkt op die van andere strijkers, maar is toch wat apart. Hoe apart…?

Samen met Sacha Van Loo op de accordeon zal ze de nyckelharpa aan u voorstellen aan de hand van muziek en verhalen. Hun blindengeleidehonden komen gezellig mee aangezien zowel Sacha als Lucy een visuele beperking hebben.

Sacha Van Loo is nieuwsgierig naar veel muziekstijlen en heeft in de loop der jaren al verschillende muziekinstrumenten bespeeld: accordeon, ud en luit zijn de belangrijkste. Sacha is een ervaren zanger van volksmuziek. Zijn belangstelling is gegroeid door zijn talenknobbel die maakt dat hij talen ook wil leren via de volksmuziek: Russische, Oekraïense liederen, Balkanmuziek, Griekse muziek (rembetico en aanverwanten), Scandinavisch. Enerzijds is hij autodidact, anderzijds volgt hij les bij ervaren muzikanten. Sacha heeft geregeld opgetreden in het theater en met de formaties Keukkojoen (met Raphael De Cock) en Sirin (met Tcha Limberger). Gorgona (met An Van Laethem) is het jongste project waarin ze ronddartelen in de Griekse, Balkan en Scandinavische muziek.

Vrije toegang

© Copyright 2024 • Conservatorium Leuven - Privacy policy Website ontworpen en ontwikkeld door MINSKY